Näitä kuvia, käytänteitä ja hintoja Emmin mukavasta
kirjoituksesta (alla) katsellessa voimme huomata paljon yhtäläisyyksiä
etiopialaiseen ruokailumaailmaan. Täälläkin on suomalaisopiskelijan helppo elää
herroiksi ja syödä päivittäin ulkona (enemmän tai vähemmän kirjaimellisessa
merkityksessä). Täälläkin juodaan vain pullotettua vettä, jota saamme myös itse
aikaan kraanavedestä parinkymmenen minuutin kiehuttamisen ja suodattamisen
avulla. Täälläkin paikallisten perusruokavalio, etenkin maaseudulla, on hyvin
yksinkertainen eikä jokapäiväinen leipä tule itsestäänselvyytenä kaikkien
pöytään. Ei tule nykyäänkään, vaikka 70- ja 80-lukujen suurten koko maailmaa
ravistelleiden nälänhätien kaltaisissa oloissa ei täällä juuri tänään eletäkään.
Mutta paljon on toki erilaista Nepaliin ja samalla koko
muuhun maailmaan verraten: riisiä saa (ja spagettia ja ranskalaisia), mutta
etiopialainen ruokakulttuuri rakentuu hämmästyttävän vahvasti indjera-letun
varaan (dj äännettäköön kuten j engl.
sanassa jeans). Jokapäiväinen indjera paistuu suurella erityisesti tähän
tarkoitukseen valmistetulla pannulla. Taikina ja siten lopputuote on hapan,
juureen leivottu, vähän kuin itäsuomalainen ruisleipä. Indjeran itsensä maku
jakaa mielipiteitä. Me olemme molemmat siitä pitäneet kyllä.
Indjeran päälle ladataan möykyiksi tai keoiksi erilaisia
kastikkeita ja ”pikkelssejä” eli vaikkapa keitettyjä vihreitä papuja tai
punajuurihakkelusta. Kastikkeiden (yleisnimitys wot) perusmauste on punapippuri- eli berberijauhe ja sitten siinä
on jotain saatavilla olevaa lihaa paloina. Aina runsain mitoin sipulia ja
öljyä.
Ruokailutekniikka itsessään on eksoottista mutta mutkatonta.
Indjerasta irrotellaan pieniä palasia, joilla sitten noukitaan kastikkeita, ja
palanen kastikkeineen pistellään poskeen. Aterimena oikean käden sormet.
Paikalliset eivät juurikaan tunnu itse arvostavan hedelmiä.
Niitä saamme kuitenkin tuoreina ja kypsinä kadunvarsien lukuisista
myyntipisteistä. Avokadoja, appelsiineja, mandariineja, papaijoita, banaaneja,
guavoja, mangoja, meloneja, limettejä. Omenat ovat ihme kyllä tuontitavaraa,
varmaan arabimaista, joista tänne Etiopiaan tuodaan muutenkin hurjasti
elintarvikkeita. Muslimit ovat kovia kauppamiehiä ja -naisia – kaikki isommat
länsimaiselta kalskahtavat ostoskeskukset vaikuttavat olevan islaminuskoisten
omistuksessa ja ylläpitämiä.
Tyypillinen kadunvarren hedelmäkoju. Järjestys pitää olla, se on vissi. |
Kotoperäistä jälkiruokakulttuuria Etiopiasta ei oikein tahdo
löytyä. Makean ystävä on muutenkin kovilla, sillä länsimaista vaikutetta
ilmentävissä kahviloissakaan ei leivosten maku ole juuri mistään kotoisin.
Seremoniallisesti tärkeän kahvin kanssakin nautitaan parhaana herkkuna yleensä
paukautettuja maissinjyviä, siis popcornia. Ehkä toimivin täkäläisistä
kahvileivistä on bombolino. Se on munkkirinkilä, jota ei ole pyöritetty sokerissa
(paitsi silloin, kun rouva ostaa niitä leipomosta ja pyörittelee itse). Sanana
bombolino myös paljastaa, että kyse on 1930-luvun italialaisajan tuontitavarasta.
Samoin on laita maitokahvin, macchiato, kanssa. Ja on täällä Addis Abebassa
Piazzakin, vähän niin kuin Nilsiän Tahkovuorella.
Kahvia eli bunnaa perinnekonstein. |
Tuomas
Kiitos ihanan informartiivisestä päivityksestä. Eniten minua kiehtoo tuo hedelmähylly. Ne näyttävät niiin herkullisilta. Vähän erilaisia kun paikallisen Prisman anti.
VastaaPoistaHedelmäkojut miellyttävät paitsi kieltä myös silmää. Ja kuvassa etualalla tomaattien takana olevat vihertävät appelsiinit eivät suinkaan ole raakoja, vaan niillä on vain erivärinen kuori. Ehkä joku eri lajike, en tiedä, mutta maukkaita yhtä lailla.
VastaaPoista